Showing posts with label culture. Show all posts
Showing posts with label culture. Show all posts

Monday, March 2, 2009

3.3 hinamatsuri

hari ni.adalah hariiii.selasa..........:p
ok!sebenarnya dijepun..pada 3.3 mereka meraikan hina matsuri(雛祭り)atau juga dikenali dgn dolls festival atau pendek kata girls day.kononnya hari nila nk mendoakan kesihatan utk anak2 perempuan ...dan disetiap rumah mestilah dihiasi dgn hina-ningyo..patung2 yg errr...sorry to say..kekdag ibu tgk..mengerikan..atau..mungkin sbb ibu terpengaruh dgn tv kot!!!hahaha
ada dlm bangumi "hontoni kowai hanashi"..kisah patung niyg rambut makin panjang lah..yg tumbuh gigi la.konon2 roh marah la.and so on la...serammm kan???
ok...
ibu xnak cita panjang la pasal ni ..kl panjang..sila la jenguk wikipedia ka apa ka ye...
cuma ibu sukaa bila masuk supermarket.tgk hiasan utk hinamatsuri ni....

****************************************************************************

izz yg suka drive..
sejak akhir2 ni..izz suka pegang steering kete la..aduih.kekdg susahhnyaaa ibu nak drive..lagik izz bising kt sebelah...kalau kt riba dia...dan2 tu jugak buat soundtrack sendirik..sambil pusing2 streng.aiiyohhh!!!!
*budak xdek lesen..tp ada hati nk drive noo...
Photobucket
kl abiy izz tgh drive pon gtu...xnak dok lam child seat tuh..nk gak drive...so..kl pi su-pa...bg dok lam troli anpaman ke..pikachu ka...ha..suka laa dia...pusing abisss sumaa....
*video anpaman

**dok dlm bas
Photobucket

ewah...kusyukkk tuu..
Photobucket

tp....bila masuk lam menan drive bas tu..letak coins...nangis plak dia..maybe sbb kuat sgt bunyi lam tu..so..terpaksa laa ibu yang dok main sensrg..hahahhaaa..
layansssss jek laa mok....

Tuesday, January 27, 2009

valentine di jepun...

hari ni..xdek wat papa...kesian plak lil-herosyima dok umah saja...ibu xhantar ke hoikusho harini..sbb ibu pon xberapa sihat..so stay umah ngan izz sj....
malam..pas bg izz makan...aku pon xtau nk wat apa...start keta..jalan2 ke youMeT..hajat hati nak tgk2 barang2 baking..almaklumle..nihon ni..kl dahmasuk bulan 2....raya valentine la depa nih...
dont get me wrong ok..aku xceleb pon menda alah tuh(fyi,nak celeb camna...masa berchenta tuh....my bf aka my one and only somi terchenta tuh..bukanlah jenis lomantikkkk...ei..jenuh nak ajar n bg hint lahh..hahaha)..cuma amek kesempatan beli choc yg sedap2(byk gilos choc from oversea n hotel2 5* lagik...masa ni jek la nak merasa)..

then kl g 100yen shop plak...mak ai..rs ank angkut suma tu..chomel2 sgt ler paper cup utk cake..muffin...
n nak wrapping ponkemain..mcm2..riben sana cni...ader paperbag lg...
sebut pasal valentine kt jepon nih...depa mmg terbalik ....hari di mana perempuan yg bg choc/cake dekat lelaki....dan juga..antara sama2 pompuan..biasa saling tukar2 ler....
utk yg special...yg minat sapa2 tuh kan..mmg time ni la kononnyer nak kokuhaku...
utk kawan2 biasa...kawan sekerja..kawan selab..sekelas..pon baisa bg...even kat sensei pon depa bg...
yg utk special...mmg speselllllllll la choc/cake dia pon....kl kawan2 biasa..yg biasa2 jek..
aku dl pon..penah bg kengkawan aku sebijik choc saja....choc yg dah bungkus cam gula2 tuh...hehe...^^
sebagai balasan..kang pihak lelaki balas plak..on white day...sebulan lepas tu..iaitu 14mac....
macam2 la..tp bg aku..suma ni..hanyalah biznes trend lah kan!!!nk hangatkan winter yg sejuk2 nih...:p

tokorede,dlm news taun ni cakap.."gyaku choko"--iaitu mereka cuba nak wat trend baru plak..choc dr boys to girls plak...uhm..mcm2..

oklah..cukuplah puan sri ni membebel pasal org jepon....pasni nk wat cake plak..sbb esok ada ronggeng rombonagn cik kicah kami* hehhe....byebye